معرفی صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی هر شهری معرف هنر و فرهنگ  آن شهر می باشد. اصفهان دارای صنایع دستی بسیاری می باشد که همانطور که گفته شد معرف فرهنگ و هنر بی نظیره مردم اصفهان می باشد. شهر اصفهان تعداد زیادی صنایع دستی دارد که میتوان اصفهان را مهد صنایع دستی ایران نامید. ما در این مطلب به معرفی تعدادی از این صنایع دستی میپردازیم.

میناکاری:

یکی از صنایع دستی بسیار زیبای شهر اصفهان،  صنایع دستی مینا کاری میباشد.  هنر میناکاری به هنر نقاشی بر روی فلز  می نامند. که معمولاً این فلز، مس می باشد  اما از فلز هایی مانند نقره و طلا نیز استفاده می شود هنر میناکاری بر روی طلا و نقره برای زیورآلات و جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد. هنر میناکاری در اصفهان قدمت چند هزار ساله دارد. فروش عمده ظروف میناکاری در اصفهان رواج دارد.

هنر خاتم کاری:

صنایع دستی خاتم کاری که به هنر موزایک چوب نیز معروف است. نه تنها در اصفهان بلکه  در شیراز هنر خاتم کاری را به وفور میبینید. خاتم کاری از قراردادن چوب های مثلث شکل در کنار هم و ایجاد اشکال هندسی  به وجود می آید. این مثلث ها از ترکیب استخوان،عاج ،  چوب و مفتول برنج ساخته می شوند. هنر خاتم کاری نیاز به ظرافت و دقت بسیاری دارد تفاوت بین هنر خاتم کاری در اصفهان و شیراز این است که، صنایع دستی هنر خاتم کاری در اصفهان با دیگر صنایع همچون میناکاری و مینیاتور ترکیب شده است است به این صورت که بر روی ظروف خاتم کاری طرح های میناکاری و مینیاتور اجرا شده است و روی آن را روغن می زنند. که این هنر در شیراز وجود ندارد.

انواع سبک قلمزنی

 هنر قلمزنی:

 هنر قلمزنی از هنرهای قدیمی و چندین هزار ساله اصفهان می باشد که در قدیم بر روی  سنگ ها نقش طرح های بسیاری را حکاکی می کردند و بعد بر روی انواع فلزات به خصوص فلز مس ، هنر قلمزنی رواج یافت. هنر قلمزنی بر روی فلزات دیگر مانند طلا، برنج و نقره  انجام می شود.  هنر قلم زنی در تبریز نیز وجود دارد اما تفاوت بسیاری با محصولات قلمزنی اصفهان دارد.

 هنر فیروزه کوبی:

 صنایع دستی در قدیم در مشهد انجام می گرفت حدود ۷۰ سال است که در اصفهان هنر فیروزه کوبی انجام می شود که  که محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کردیم اما تعداد افراد کمی هستند که این هنر را آموزش دیده اند. بنابراین شاید بسیاری از شما تا به حال این هنر را از نزدیک ندیده باشید. صنایع دستی نیز مانند دیگر صنایع نامبرده بر روی فلز مس و سایر فلز های مانند برنج و نقره انجام می گیرد. فیروزه های موجود بر روی این و اجناس از معدن های مشهد و نیشابور تهیه می شود و به صورت موزاییک های بسیار ریز شکل داده می‌شوند که با نظم خاصی بر روی ظروف مسی چسبانده می شود. صنایع دستی صنایع دستی فیروزه کوبی میگویند.

صنایع دستی ایران

 هنر های بسیاری در اصفهان وجود دارد که در در مقالات بعدی ارائه خواهیم داد هنر هایی همچون قلم کاری، کاشی کاری، ملیله کاری، صنعت قالی بافی، زری و مخمل بافی، مینیاتور، سفالگری، منبت کاری و مسگری و… از نمونه هنرها و صنایع دستی  شهر اصفهان می باشد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *