نقش صنایع دستی در اقتصاد کشور

نقش صنایع دستی در اقتصاد کشور

دراین مقاله قصد داریم در مورد نقش صنایع دستی در پیشرفت اقتصادی یک کشور مطالبی را بیان کنیم.اگر به این موضوع علاقمند هستید ، ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

صنایع دستی به آن دسته از کالاها و محصولات تزئینی و کاربردی گفته میشود که با استفاده از دست و یا ابزارهای ساده و ارزان ساخته میشوند.

صنایع دستی به دلیل دارا بودن ویژگی های ممتاز،میتوانند یکی از مهمترین و بهترین راه حل ها برای مبارزه با بیکاری باشند.

ویژگی های ممتاز صنایع دستی

از جمله این ویژگی ها میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

  • صنایع دستی محصولاتی هستند که برای ساخت آنها از ابزار ساده استفاده میشود و نیازی به ابزار آلات پیچیده ندارند.
  • صنایع دستی مجموعه ای از آثاری هستند که یک یا چند مرحله و یا تمام مراحل ساخت این آثار با دست انسان صورت میگیرد و به همین دلیل ، فرآورده‌های تولیدی در این صنعت ، با یکدیگر تشابهی ندارند.
  • صنایع دستی هر کشور ریشه از آداب و رسوم ، باورها ، فرهنگ و اعتقادات آن کشور دارد و با عرضه این محصولات به بازارهای جهانی میتوان فرهنگ و هنر کشور و منطقه خود را در قالب یک محصول به دیگر کشورها منتقل کرد.
  • برای طراحی و ساخت صنایع دستی به سرمایه زیادی نیاز نداریم.
  • برای تولید صنایع دستی به مواد اولیه بومی و طبیعی نیاز است که این مواد براحتی در دسترس استاد کار قرار میگیرد.
  • برای ساخت صنایع دستی به دانش فنی پیچیده ای نیاز نیست.
  • صنایع دستی آن دسته از مشاغلی است که زن ها میتوانند در آن بسیار تاثیر گزار باشند.پس صنایع دستی نقش مهمی در اشتغال زایی زنان خواهد داشت.

نقش صنایع دستی در پیشرفت اقتصادی

با توجه به خصوصیاتی که در بالا در مورد صنایع دستی ذکر کردیم ، متوجه میشویم که برای ساخت صنایع دستی نیازی به سرمایه  زیادی نیست و با سرمایه های بسیار کم و با استفاده از مواد اولیه در دسترس و بدون نیاز به دانش فنی پیچیده و بدون نیاز به ابزار آلات پیچیده و تنها با استفاده از دست ، میتوان آثاری خلق کرد و با فروش این آثار در کشور و خارج از کشور سود بسیار زیادی بدست آورد و اینگونه صنایع دستی  در رشد اقتصادی کشور و اشتغال زایی در کشور تاثیر خواهند گذاشت.

به لحاظ پیشرفت اقتصادی ، صنایع‌دستی در هر کشور بسیار مهم هستند ،بر همین اساس بیشتر کشورها ، این صنعت را در برنامه اقتصادی و اجتماعی خود قرار میدهند تا با استفاده از این صنعت موجبات رشد و توسعه اقتصادی برای آنها فراهم شود.

سینی قلمزنی

قلمزنی ، میناکاری ، خاتم کاری ، جاجیم بافی ، گلیم بافی ، سفالگری از جمله رشته های صنایع دستی ایران هستند که در این میان محصولات قلمزنی مانند سینی قلمزنی و تابلو قلمزنی ، محبوبیت بیشتری بین علاقمندان به صنایع دستی پیدا کرده است.

دوستان و همراهان عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در سایر مقالات قلمزنان همراه باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *